Find din vej i datajunglen - Skab værdi i krydsfeltet mellem big data og kvalitative metoder


Er du usikker på, hvordan dataanalyse kan skabe værdi i dit arbejde? Er din virksomhed udfordret af den store efterspørgsel på ’big data’ og digitale metoder? Og ønsker du at udvikle din virksomheds ydelser med brug af digitale data? Så skal du tilmelde dig denne masterclass!

Deltager du i denne masterclass vil du få hjælp til at skærpe, hvilke specifikke og værdifulde datakompetencer, du kan tilbyde kunder og samarbejdspartnere. Herigennem kan du skabe nye forretningsmuligheder og styrke din position i en virkelighed, hvor data og data-anvendelse bliver stadig vigtigere for at skabe værdifulde indsigter.

Masterclassen tager afsæt i den stigende efterspørgsel efter ’big data’ og digitale metoder. Vi vil udfordre den gængse opfattelse af, at store mængder data automatisk fører til værdifulde indsigter. For at skabe værdi med data kræves det, at man kan stille de rigtige spørgsmål og oversætte data til brugbare indsigter. På masterclassen vil vi gennem konkrete øvelser udforske vejen fra datavisualisering til fortolkning og storytelling og derigennem få hands on erfaring med metoder til at oversætte data til indsigter. 

Ledende spørgsmål for kurset:

  • Hvordan skaber man værdifuld indsigt, ny forretning og innovation ud af data?
  • Hvordan indsamler man den rigtige og den rette mængde af data?
  • Hvordan stiller man gode spørgsmål til og med data?
  • Hvordan kombinerer man forskellige former for data (big/thick/kvantitative/kvalitative data) for at skabe størst værdi og størst indsigt?


Hvem kan deltage?

Masterclassen er målrettet ledere og konsulenter med ekspertise inden for kvalitativ dataindsamling og analyse, som ser nye forretningsmuligheder i at kunne analysere og stille spørgsmål til store datamængder uden nødvendigvis selv at stå for indsamlingen.

Masterclassen vil tage afsæt i deltagernes egne udfordringer, og deltagerne vil derfor blive bedt om at medbringe et eksempel på, hvor de oplever udfordringer med at omsætte de muligheder, big data giver til konkrete ydelser.

Der er plads til max 10 virksomheder med 1-2 deltagere fra hver virksomhed. Pris: 1.250, kr. pr. virksomhed. De deltagende virksomheder vil blive bedt om at bruge 3-5 timer på forberedelse i løbet af de første par uger i november.

Hvad får du ud af dagen

  • Indsigt i tværfeltet mellem kvalitative data metoder og nye big data metoder
  • En kritisk og avanceret tilgang til data og brug af data
  • Kvalificerede samtaler med eksperter inden for området
  • Hands-on-erfaring gennem konkrete øvelser
  • Ny viden om data, der klæder din virksomhed på til at løse opgaver, hvor digitale data skal spille en rolle
  • Viden om data, der styrker din virksomheds strategiske indsatsområder og skaber nye ydelser
  • Refleksion over muligheder for at påvirke kundernes opfattelse af forholdet mellem data og viden
  • Mulighed for at reflektere over, hvordan din virksomhed kan bygge bro mellem teknisk og fortolkningsmæssig ekspertise og forretning.

Download printvenlig flyer:

Program

09.00 Velkommen ved Lea Schick
09.15 Deltagerpræsentationer
09.45 Masterpræsentation It's a jungle out there - Paradigmer i dataarbejde ved Professor Brit Winthereik
10.15 Pause
10.30 Virksomhedserfaring ved Seismonaut
10.50 Øvelse 1: at eksperimentere med visualiseringer af netværksdata.
11.40 TBA
12.00 Frokost
12.40 Øvelse 2: Machine learning with decision tree
13.30 Masterdialog mellem Brit Winthereik og adjunkt Jonas Valbjørn Andersen
14.30 Pause
14.45 Øvelse 3: Dashboarding
15.30 Brobygning mellem teknisk og fortolkningsmæssig ekspertise og forretning?
16.00 Opsamling ved Brit Winthereik
16.20 Afrunding og tak for i dag
16.30 Networking og drinks
17.00 Slut

 

Explorativ tilgang gennem konkrete hands-on-øvelser med data

Der er en stigende efterspørgsel efter nye analytiske kompetencer blandt data-analytikere, som skal kunne meget mere end at manøvrere csv-filer og køre data gennem analyseværktøjer. Der er i dag brug for såkaldte ‘Trilinguals’ - folk der taler og forstår både teknologi, forretningsudvikling, og som har grundige og analytiske kompetencer.


“Few dispute that organizations have more data than ever at their disposal. But actually deriving meaningful insights from that data—and converting knowledge into action—is easier said than done.”
(McKinsey Analytics 2016)

 

 
Klik på figuren for større version

 

Masterclassen imødekommer et stigende behov for nye analytiske datakompetencer blandt såvel virksomheder som hos kommuner. Mens efterspørgslen er stor, er der ikke nogen gylden løsning på, hvordan analytiske og kvalitative kompetencer bedst muligt kan kombineres med de nye digitale muligheder for store datamængder og automatiserede analyser. Dette er endnu et nyt felt - såvel forskningsmæssigt som i praksis. Du kan derfor ikke forvente en ‘how-to masterclass.’

I stedet vil vi tilbyde et eksplorativt rum, hvor du får mulighed for at indgå i en samtale med dataeksperter og andre fagfæller og derigennem udforske og formulere de nye muligheder og forretningspotentialer, der ligger i digital dataindsamling og analyse.


 

 

 

Brit Ross Winthereik er professor på IT Universitetet i København og ph.d. fra Erasmus University Rotterdam. Hun arbejdede på DTU og CBS inden hun kom til ITU i 2008. Hun har været gæsteforsker på University of Melbourne and University of California Davis. Hendes igangværende forskning omhandler digitalisering af den offentlige sektor.

Hun er særligt interesseret i de mange forskellige måder, hvorpå big data og data infrastrukturer får værdi i praksis.

Brit leder forskningsprojektet Data as Relation: Governance in the age of big data. Hun er medstifter af the Danish Association for Science and Technology Studies (DASTS) og af ETHOS Lab på ITU, som eksperimenterer med forholdet mellem kvalitative og kvantiative dataindsamlingsmetoder og analyse. Hun har udgivet artikler og bogkapitler om standardisering, implementering og evaluering af it, og hendes forskning om monitorering og evaluering i globale udviklingsprojekter er udkommet på MIT Press. Hun kan kontaktes på brwi@itu.dk.



Tid og sted

Dato:  20. november 2018
Tid:  Kl. 9.00-16.30
Sted:  IT-Universitetet i København, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S
Pris:  Deltagelse 1.200 kr. ekskl. moms pr. virksomhed. Deltag gerne to personer fra hver virksomhed
Kontakt navn:  Lea Schick, tlf. 27 26 54 79
Kontakt e-mail
Tilmeldingsfrist:  16. november 2018


Se alle Infinit arrangementer

Netværkets aktiviteter er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og drives af et konsortium bestående af:
Alexandra Instituttet . BrainsBusiness . CISS . Datalogisk Institut, Københavns Universitet . DELTA . DTU Compute, Danmarks Tekniske Universitet . Institut for Datalogi, Aarhus Universitet . IT-Universitetet . Knowledge Lab, Syddansk Universitet . Væksthus Hovedstadsregionen . Aalborg Universitet