Augmented Reality, data og apps skal binde nordjysk turisme sammen


Oplev Nordjyllands kultur og natur gennem AR-briller. Eller få hjælp via en chatbot og applikation til at komme ud og fiske. Eller saml virtuelle guldmønter langs stranden mellem Løkken og Blokhus. Sådan lød nogle af forslagene, da der i regi af InfinIT blev afholdt hackathonnet “Hack the Outdoors - Data-driven Tourism in North Denmark” om udendørs turisme den 3.- 4. november på Aalborg Universitet.

Her kom 75 studerende og kreative ildsjæle op med nye bud på, hvordan man kan digitalisere og bruge åbne data til at styrke den nordjyske turisme inden for seks forskellige områder.

Løsningerne talte lige fra, hvordan man med applikationer, AR og spil (gamification) kan sælge regionens kultur og madoplevelser til, hvordan man kan bruge åbne data til at afkode, hvad folk interesserer sig for. Vinderne, der løb med 10.000 kr., var ‘Heritage Hunt’, der er en applikation til din mobiltelefon, der lægger et virtuelt lag af historie hen over virkeligheden. Ved at pege din telefon ud over Vesterhavet vil du f.x. kunne se vikinger komme sejlende. Eller du kan se tyskerne i bunkerne langs kysten. Andenpladsen gik til forslaget ‘Get hooked’, der er en applikation og kampagne, der skal få flere ud og fiske.

Forslagene blev bedømt ud fra innovationshøjden (nyhedsværdien), brugerfokus og hvor godt, de bruger data.

Johanne Bugge, der til dagligt rådgiver virksomheder inden for turisme, sad med i juryen, og var især imponeret over, hvor godt fat mange af forslagene havde fat i målgruppen.

“Vinderen havde både rigtig godt fat i målgruppen, og så var det en ny og innovativ måde at få ledt turisterne ud til destinationen og få fortalt de forskellige historier, vi har, som vi ikke tidligere har set. Og så er der noget rigtig spændende i skalerbarheden, fordi måden at gøre det på, ikke kun er interessant for Nordjylland, men hele Danmark,” siger Johanne Bugge.

 

Mad, naturoplevelser og fiskeri

Deltagerne har siddet i grupper i 28 timer og arbejdet koncentreret på at udvikle løsninger inden for seks forskellige udfordringer, som de nordjyske kommuner er kommet med. De tæller lige fra kommuner, der gerne vil skabe oplevelser inden for fiskeri, madturisme, hiking og primitive naturoplevelser til, hvordan man holder lidt længere på Aalborgs konferencegæster.

Rasmus Jerver, turistdirektør i VisitAalborg var imponeret over udbuddet af forslag og fik minimum to forslag med hjem, som han vil arbejde videre med herunder en applikation, der guider Aalborgs mange konferencegæster til oplevelser i byen.

“Det er ufatteligt, at man på tredive timer kan komme op med løsninger, som vi har brugt årevis på at løse. Vores store udfordring er, at Aalborg er en stor kongresby, og når konferencegæsterne kommer hjem, så har de set et fly, hotel og en konferencelokalitet, men de aner ikke, hvor de har været henne. Det er træls, fordi som regel, er der overskydende fritid. Derfor ligger det lige til højrebenet at lave en applikation, der tager udgangspunkt i, hvor du er, og hvad du interesserer dig for. Det er enkelt, og man tænker: hvorfor har vi ikke gjort det noget før,” forklarer Rasmus Jerver, der tænker, at de vil kombinere applikationen med en chatbot, som man kan spørge til råds.

Innovation med åbne data

Samtidig har grupperne fået stillet en masse data til rådighed - lige fra data om shelterpladser, vandreruter til, hvor der er offentlige toiletter. En vigtig del af eventet har været at pushe kommunerne til at gøre data tilgængelige og lægge dem op på opendata.dk, fordi man har en idé om, at hvis man lægger data op, så kan man skabe en masse innovation.

“Det er vigtigt, at få skabt en nysgerrighed blandt turistaktører og organisationer til at bruge åbne data, da det kan binde destinationer sammen på en anden måde. Det handler både om åbenhed og transparens. Men de åbne data kan også gøre det muligt for både udviklere, kommuner og borgere at skabe nye services og applikationer,” siger Louise Torntoft, videnskabelig assistent ved Aalborg Universitet, og supplerer:

“Wonderful Copenhagen er f.eks. godt i gang med deres strategi med at digitalisere turismen, og vi håber, at man kan skabe en nordjysk pendent til at afprøve, hvordan åbne data kan blive en ressource, når det bliver sat i spil,” siger hun.

Kan skabe bedre turistprodukter

For Jimmi Petersen, turistdirektør i VisitVesthimmerland og formand for Nordjyske TuristChefer (NTC), der er et samarbejde mellem Nordjyllands 11 turistdestinationer, giver det rigtig god mening at binde turister sammen på tværs af regionen - både gennem en fælles applikation, men også ved at udnytte åbne data langt mere.

“Om det er surfing ved Klitmøller eller mountainbike ved Rebild, så skal vi finde ud af, hvad der er hinandens styrker og lave en fælles indsats. Jeg tror, at vi kommer til at følge turisterne langt mere. Hvis vi kan transformere mange af de åbne data, som bla. kommunerne ligger inde med, f.eks. om, hvor alle shelterne, vandreruterne og badestrande ligger. Og samtidig afkode de ønsker, som turisterne har, så kan vi skabe et bedre produkt, som måske allerede ligger klart, når de stempler ind på et hotel,” forklarer han.

Vandrerute boostet i Tyskland

En anden kommune, der fik et bud på en løsning, var Mariagerfjord. Kommunen har netop fået certificeret en vandrerute efter tysk standard. Det har givet medieomtale, hvad der svarer til 127 millioner læsere i Tyskland. De turister vil de selvfølgelig gerne holde lidt længere på.

“For os er der to ting, der kunne være interessant at have med. Den ene er at vi selvfølgelig gerne vil kunne guide turisterne videre til spisesteder og shopping, når de har været ude i naturen. Det vil en applikation kunne hjælpe med, men vi er dog mere interesseret i en anden løsning, da erfaringen er, at man ikke altid er villig til at hente en applikation for yderligere information. Samtidig vil vi gerne have nogle data tilbage, både i forhold til sti-vedligeholdelse, men også for at kunne fortælle erhvervet, at der kommer mange turister, og dette kan være med til at styrke gæstens oplevelse af vores område,” fortæller Kristina Lehmann Schjøtt, turistchef i Mariagerfjord Kommune.

Økosystem for innovation

Lasse Chor fra Happy42, der var vært for arrangementet, glædede sig især over, at der kom så mange inden for turismeerhvervet, som er interesseret i at lave noget.

“Det er nummer ét, fordi nu har de fundet hinanden, og måske bliver der et community omkring innovation i den her branche. Et event som det her, viser, hvor hurtigt man kan få tingene til at ske. Du behøver ikke sætte et stort konsulenthus til at lave en undersøgelse for at teste et koncept af. Det viser, at nogle skøre mennesker med hænderne skruet rigtigt på, kan lave applikationer på to dage. Det viser om man er på rette spor inden man starter en kæmpe proces,” forklarer han.

 

FAKTA

Ni organisationer har medvirket til at opstille udfordringer, som de 75 deltagere har løst over to dage. Det drejer sig om VisitMariagerfjord & Vækst Jammerbugt, VisitVesthimmerland & VisitBrønderslev & Turisthus Nord, Turismeudvikling Hjørring, Vesthimmerlands Kommune, VisitAalborg og Limfjordsrådet.

Turistcheferne har efterfølgende udvalgt fem ideer, som de vil arbejde videre med på en co-creation workshop den 7. december. Workshoppen er organiseret af InfinIT, og alle der arbejder med turisme, teknologiudvikling, design og data, er inviteret til at komme og være med. Se invitation her: Link følger snarest.

Arrangementet er bl.a. blevet til i samarbejde med den åbne data indsats i Nordjylland under Business Region North Denmark samt det danske team i Horizon2020 projektet www.Open4Citizens.eu, der er placeret i forskningsgruppen Service Systems Design under Institut for Arkitektur, Design & Medieteknologi ved Aalborg Universitet.

Læs mere om Hack the Outdoors her

 Fotos: Nikolai Baida

Kontakt


Innovationskonsulent
Lea Schick

Alexandra Instituttet
Tlf. 27 26 54 79
E-mail

 

InfinIT er finansieret af en bevilling fra Styrelsen for Forskning og Uddannelse og drives af et konsortium bestående af:
Alexandra Instituttet . BrainsBusiness . CISS . Datalogisk Institut, Københavns Universitet . DELTA . DTU Compute, Danmarks Tekniske Universitet . Institut for Datalogi, Aarhus Universitet . IT-Universitetet . Knowledge Lab, Syddansk Universitet . Væksthus Hovedstadsregionen . Aalborg Universitet