Sådan tager du din forretningsidé med til Silicon Valley

 

Balancer det amerikanske ego med den danske ydmyghed, og sørg for at være i kontakt med dine slutbrugere. Så konkret lyder nogle af rådene fra to succesfulde iværksættere, der har begge har taget deres forretningside med til Silicon Valley.

InfinIT holdt gå-hjem-møde den 8. maj i Lydens Hus sammen med Danish Sound og BrainsBusiness. Jesper Theil Thomsen en del af trioen bag den transportable højtaler Soundboks samt Christian Erfurt fra app’en Be My Eyes var begge inviteret til at fortælle om deres amerikanske eventyr. Ud over at øse af deres erfaringer blev der også fortalt om do’s and don’ts for andre, der ønsker at tage del i ”The Silicon Valley way of doing business”.

Christian Vinther fra Innovation Centre Denmark gav også sit besyv med. Han er bosiddende i San Fransisco og hjælper danske iværksættere med at vækste gennem SCALEit-programmet. SCALEit introducerer danske start-ups til økosystemet i Silicon Valley, kulturen, kapitalen og giver virksomhederne feedback på deres virksomhed.
 
”Kulturen er anderledes i Silicon Valley og ambitionsniveauet især. Mange af de start-ups vi ser, vil være de største i Danmark, hvor dem i Silicon Valley vil ændre verden. Det, at være i Silicon Valley for en stund, hjælper en med at finde de rigtige ambitioner,” siger Christian Vinther, og fortsætter:
 
”I Danmark er vi gode til at bygge små start-ups med 5-10 mennesker. Vi (SCALEit, red.) ville se, om vi kunne hjælpe nogle af disse start-ups med vores viden om Silicon Valley til at vokse sig større - til måske 1000+ ansatte. Med vores program vil vi inspirere de start-ups, vi arbejder med, til at have den rigtige mentalitet og et åbent mindset til at forstå, at det, de laver, skal tænkes til verdensmarkedet.”
 
Han påpeger, at selv om en start-up har et nicheprodukt, handler det om at dominere sin niche, excellere inden for den og ekspandere til andre markeder end hjemmemarkedet.
 
”Når dit marked er hele verden – vil dit marked være stort”, siger Christian Vinther.
 
Det, Christian Vinther særligt kigger efter, er teamet bag produktet, og hvilken mentalitet de har. Er de f.eks. klar til at modtage feedback og bruge den feedback fornuftigt, som f.eks. at ændre deres forretningsstrategi, og er de gode til at fortælle deres pitch kort og præcist. 
 
”Det er hårdt arbejde, og de (iværksætterne, red.) modtager meget feedback, og det kræver, at de hver aften tager feedback'en ind og ændre picthen dagen efter,” siger han.
 
Derudover er det vigtigt, at teamet er villige til at lytte og lære af andre mennesker. Han kigger også på ,om de har traction – det vil sige, har de afprøvet, om der er efterspørgsel på deres produkt, og har de kunne generere et lille revenue. Derudover kigger Christian Vinther på, om ideen kan blive stor, og ikke kun egner sig til hjemmemarkedet men til verdensmarkedet.
 
Han anbefaler, at danske start-ups bruger SCALEit-programmet til at finde ud af, om Silicon Valley er noget for dem, og om USA er et marked for dem.

Be My Eyes

Be My Eyes er en app, der forbinder blinde eller svagtseende med hinanden via direkte videoforbindelse på smartphonen. To af grundlæggerne bag er Christian Erfurt CEO og Hans Jørgen Wiberg, app inventor. App’en fungerer ved, at den blinde ringer til en seende, der via videoforbindelse kan hjælpe den blinde med f.eks. at udvælge tøj, købe ind, læse brugsvejledninger højt, planlægge en togrejse eller se resultatet af en graviditetstest.

Den gode historie

Selve historien om app’en gav god medieopmærksomhed, og viraleffekten på de sociale medier var enorm. På et tidpunkt havde virksomheden 5-10 interviews om dagen, og de amerikanske tv-stationer CNN og FOX stod også i kø.

Udviklingen i deres forretning kom for alvor i gang, da de deltog i SCALEit programmet i 2015.

”Jeg kan ikke forestille mig, hvordan virksomheden havde set ud, hvis ikke vi have brugt SCALEit. Det har været en døråbner, og det tvang os til at kigge på virksomheden, og hvad vi ville med vores forretning, og vi fik mulighed for at snakke med supergode mentorer,” siger Christian Erfurt.

De to iværksættere blev placeret midt i it-mekkaet og mødte bl.a. folk fra Google og Microsoft. SCALEit tvang Christian Erfurt og Hans Jørgen Wiberg ud af den daglige trommerum og gav dem en stejl læringskurve.

For de to iværksættere handlede det om at balancere det amerikanske ego med den danske ydmyghed. De ønskede at have et produkt, de kunne stå inde for. Be My Eyes var også sat i verden for at minimere gabet mellem os og dem. Den gratis app forbandt nemlig også mennesker på tværs af landegrænser, hvor bl.a. en amerikansk kvinde på tidspunkt var blevet ringet op af en svagtseende irakisk mand, der ønskede hjælp til at identificere sine dåbspapirer.

”Vi skiftede retning fra at være en non-profit til at være en purpose and profit virksomhed. Vi fik råd fra mange mentorer og investorer i start-up scenen, der anbefalede, at hvis vi kunne lave en purpose and profit virksomhed, så var det mere fremtidssikret - end at forblive en non-profit”, siger Christian Erfurt.

Be My Eyes har indset, at forretningsmodellen kan være at gå online og løse de udfordringer, som blinde og svagtseende oplever, når de fx skal købe produkter i en webshop. Be My Eyes fraråder nemlig, at app’en bruges til f.eks. hjælp til onlinekøb, hvor den blinde eller svagtseende oplyser sit kreditkortnummer eller andre personlige oplysninger om sig selv.

”Går man ind på webshop i dag som blind eller svagtseende, kan du ikke gennemføre et køb, da der ingen assistance er at få. Ud over at virksomheden mister kunder, så er det også frustrerende for den blinde eller svagtseende ikke at kunne handle online som alle andre. Be My Eyes kommer med et stort community, der forlanger at være online på lige fod med seende. Vi er i gang med at teste, om det skal være en del af en webshops eller virksomhedskundeservice - at de assisterer den svagtseende i sit køb. Samtidig kigger vi også på, hvordan vi kan forbedre produkter i vores community. F.eks. hvis mange blinde har et problem med en ovn, der har en touch screen, og bruger vores app til at få hjælp til at betjene ovnen, kan vi kontakte producenten og foreslå en produktforbedring baseret på de blinde og svagtseendes behov.

De gode råd

Christian Erfurt anbefaler at omgås andre mennesker med samme mentalitet som sig selv eller mennesker, der kan udfordre dig – at få valgt nogle gode folk til dit team er vigtigt. Derudover har han ladet sig inspirere af den amerikanske måde at tænke på.

”I stedet for kun at tænke på hjemmemarkedet, så gælder det om at tænke større og inspirere til noget større ved f.eks. at se på, hvordan dit produkt kan nå andre lande end dit eget eller hjælpe i 3. verdens landene”

Derudover anbefaler han at opsøge al den viden, der er tilgængelig på nettet, og nævner de ugentlige videoer, som Singularity University lægger ud.

”Du behøver ikke være i San Fransisco for at få mentaliteten, du kan selv tiltrække den ved at se foredrag på nettet og tage kurser på universitetet. Begynd på det herhjemme, og tag over og besøg det. Tag en måned ud af kalenderen, og ræk ud til andre, der også er der også samtidig med dig.”

App’en har i dag 495.000 seende og 33.000 blinde i 150 lande og på 90+ sprog.

Den bærbare højtaler SOUNDBOKS

SOUNDBOKS opstod på grund af et behov hos de tre gymnasievenner Jesper Theil Thomsen, Hjalte Emilio Wieth og Christoffer Nyvold. De ønskede en hårdfør, højlydt og langtidsspillede bærbar højtaler, de kunne tage med på Roskilde Festival – så festen kunne forsætte, når den sidste koncert sluttede.

Højtalerne blev bygget i en garage, mens de alle stadig boede hjemme, og solgt via Den Blå Avis. De tre unge iværksættere regnede med, at de kunne sælge to-tre stykker men fik 200 telefonopkald fra folk, der gerne ville købe en højtaler. Det fortalte dem, at de havde fat i den lange ende, og de besluttede sig for at spare penge op. I september 2014 flyttede de til Lydens Hus. Derefter fulgte udtagelsen til accelerator-programmet Y Combinator, der hjælper start-ups med såkaldt seed-funding. De tre unge iværksættere var nu på vej i flyvet til tre intense måneder i Silicon Valley.

Det lærte de 


”Niveauet er helt anderledes end i Danmark,” siger Jesper Theil Thomsen og fortsætter: ”der er ekstreme ambitioner i Silicon Valley, og arbejdsmængden er enorm. Vi skulle arbejde hårdt med Y Combinator. De forventede, at vi voksede 10-12% per uge, hvilket krævede, at vi arbejdede fra syv morgen til 23 aften. Dagen efter startede vi forfra. Vi lærte at fokusere, at arbejde igennem og at være ressourcestærke. Vi endte ud med en succesfuld kickstarterkampagne på 5,5 millioner kr.”

De unge iværksættere lærte gennem Y Combinator vigtigheden i at snakke med deres slutbrugere, at tænke på den seneste funding som værende den sidste, og vigtigheden i at vokse uge for uge – enten produktionsmæssigt eller blot nye tilmeldinger til din e-mailliste. Jesper Theil Thomsen forklarer selv SOUNDBOKS’ succes med netop at have fat i slutbrugeren, og at de kunne teste deres produkt på et lille marked som Danmark først.

”Vi har gennem forløbet fra start til slut hele tiden været i kontakt med slutbrugeren. I de første år foretog vi selv reparationer, når en højtaler gik ned - om det var på Vig- eller Skanderborgfestivalen, så stillede vi op. Det gjorde, at vi løbende kunne justere vores produkt efter brugernes behov og ønsker, siger Jesper Theil Thomsen og fortsætter: ”målet har altid været at lave den bedste udendørs trådløse højtaler og at have peer to peer anbefalinger. Altså et produkt der er så godt, at folk ikke kan lade være med at anbefale det til hinanden.”

Vil du også være med til et lignende arrangement i fremtiden – så meld dig ind i infinIT, eller tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Kontakt

Sekretariatsleder
Merete Carlson
Alexandra Instituttet
Tlf.: +45 20 75 71 45
E-mail

 

 

LÆS MERE OM

SCALEit

Be My Eyes

SOUNDBOKS

 

 

 

InfinIT er finansieret af en bevilling fra Styrelsen for Forskning og Uddannelse og drives af et konsortium bestående af:
Alexandra Instituttet . BrainsBusiness . CISS . Datalogisk Institut, Københavns Universitet . DELTA . DTU Compute, Danmarks Tekniske Universitet . Institut for Datalogi, Aarhus Universitet . IT-Universitetet . Knowledge Lab, Syddansk Universitet . Væksthus Hovedstadsregionen . Aalborg Universitet