Verden skriger på digitalt demokrati


Så enkel var konklusionen fra oplægsholder Anders Ekström, der sammen med 190 førende forskere fra ind- og udland og virksomheder deltog i it-konferencen SummIT 2017 - under titlen Smart Society. Bag konferencen stod InfinIT – innovationsnetværk for it.

Gør digitalt oprør

”Internettets udvikling har været uden demokratisk kontrol, hvilket har gjort, at brugerne er blevet malket for data og fodret med reklame,” sådan indleder digital futurist og journalist Andreas Ekström sit nye foredrag ’Seven Ways to Own the World’, der giver en vigtig lektie i digitalt demokrati – eller mangel på samme.

”98% af alle søgninger sker i dag gennem Google, og 1 billion mennesker er logget på Facebook hver dag i cirka 52 minutter, og Facebook ejer nu både Whats App og Instagram,” fortsætter han.

I ’Seven Ways to Own the World’ beskriver Andreas Ekström 7 nøgleområder, det er essentielle at mestre i fremtiden og forstå den digitale konsekvens af – både som individ, borger, virksomhed og konglomerat – hvis du ønsker at eje din identitet, din tid, og hvad du ser på nettet.

De syv nøgleområder er:

  • Own your identity
  • Own your time
  • Decide what you get to see
  • Be the link between people
  • To screw net neutrality over
  • Be the place where we talk
  • Make money on money

Og hvem vil ikke det? Og hvorfor gør vi det ikke? Og hvis vi ikke selv ejer vores tid og identitet – hvem gør så?

The Big Five

I 2001 fik de største spillere 30% af al trafik på internettet. I 2010 var det 75%. Og hvem er de største spillere så? Ifølge Andreas Ekström er det ’The Big Five’: Apple, Amazon, Facebook, Microsoft og Alphabet.

”Vores tid på internettet er koncentreret om nogle få konglomerater, der ejer den. Det er der, vi vælger at være, og de store spillere er derfor hele tiden til stede i vores liv - de ved alt om os” siger Anders Ekström.

Han fremhæver den svenske mobilbetalingstjeneste Swish, hvis danske pedant er Danske Banks Mobilepay. Begge tjenester skal have adgang til både dine kontakter, GPS, billeder og kamera. Det samme skal mange af de andre apps, vi har på vores mobil.

”Men tjenesterne er nemme at bruge, og det er for besværligt ikke at være med, når man lynhurtigt kan overføre penge i kantinen, på loppemarkedet og til vennerne via sin mobil,” siger Anders Ekström, ”men det betyder også, at du deler din identitet med store private virksomheder, der har snabelen dybt nede i dine data.”

Hans pointe er at være komfortabel altid slår at være bange, men du bør ifølge ham være opmærksom på din digitale adfærd, og hvem du ubevidst deler dine data med.

Algoritmer lider af behagesyge

”Skalaen af f.eks. Facebook er enorm,” påpeger Anders Ekström, ”Facebook er ikke længere et socialt netværk, det er et netværk.”

Facebook viser dig det, du gerne vil se – din væg er fyldt med artikler, billeder, links, posts, du tidligere har liket, kommenteret og synes godt om. Det gør, at algoritmen viser dig mere af det samme. Men samtidig fjerner algoritmen også indhold på Facebook, som den ikke mener vil have din interesse dig, eller som den vurderer - ikke overholder retningslinjerne.

Et foto af historisk relevans

Han fremhæver det kendte foto fra vietnamkrigen med et nøgent barn, der løber grædende hen ad en vej forbrændt af napalm.

”Facebook fjernede det, fordi billedet indeholdt nøgenhed. Eller en algoritme fjernede det,” præciserer Anders Ekström, ”fordi det ikke overholdt retningslinjerne. Det er problematisk, at en algoritme styrer og dikterer, hvad vi ser og ikke ser på Facebook, særligt når den fjerner et historisk foto.”

Internettet er ifølge ham blevet en ”one size fits all”, og det bør give anledning til bekymring.

One network to rule them all

Andreas Ekström havde håbet, at internettet ville udvikle sig til at være et niche internet, hvor små uafhængige sider ville blive besøgt, og information kunne sammenlignes. I stedet har vi klumpet os sammen på nettet, og befinder os i en digital boble, hvor et netværk styrer alt.

”Mange ting ændrer sig i vores liv – vi flytter hjemmefra, bliver gift, stifter familie osv. Men der er en ting i vores liv, der er en konstant, og det er Facebook. Du har i princippet inden grund til at give folk din mail eller dit telefonnummer, hvis bare du har en facebookkonto,” siger Andreas Ekström.

Anders Ekström beskriver fænomenet som ”getting organised just got easier”. Med det mener han, at hvis du formår at gøre det nemt for mennesker at skabe kontakt - og skabe kontakt mellem de rigtige mennesker – f.eks. kunder og virksomheder, så har du fat i den lange ende. Han fremhæver tjeneste Über som et eksempel, der lader brugere og chauffører finde hinanden.

Et sidste nøgleområde, der er vigtigt at holde øje med ifølge Andreas Ekström, er netneutralitet.

”Netneutralitet handler om, at bevare et frit og åbent internet og går i sin kerne ud på, om internetudbydere skal have ret til at sænke hastigheden på visse hjemmesider, mens andre hjemmesider uploades betydeligt hurtigere,” siger han.

Han fremhæver et tænkt eksempel inden for den politiske verden, hvor f.eks. en siddende regering kunne finde en fordel i, at de nyhedssites der var pro den, skulle loades hurtigere end de nyhedssites, der f.eks. var kritiske over for regeringen.

”Net neutralitet er ekstremt vigtig og bør ikke udelukkende overlades til private internetudbydere,” siger Anders Ekstrøm.

Hvad skal vi dog gøre?

Digitalt demokrati er, hvad verden skriger på lige nu, og det handler både om dig og mig.

”Det handler om alle de valg, vi tager. Skal jeres virksomhed have en facebookprofil, eller skal I vælge en dansk eller amerikansk partner?” siger Andreas Ekström. ”Vi alle er ansvarlige for have skabt Google og Facebook, men vi ved også, at der findes alternativer som f.eks. andre søgemaskiner eller andre måde at omgås hinanden socialt på – som f.eks. at ses i virkeligheden eller gribe telefonen og ringe.”

”Det, der i hvert fald er vigtigt, er, at vi starter med at stille spørgsmålstegn ved, hvad der foregår på nettet og forlanger, at der kommer digitalt demokrati. Med udrulningen af f.eks. persondataloven er vi gået et skridt i den rigtige retning,” afslutter han.

Hvis du gerne vil med til SummIT næste år, så meld dig ind i InfinIT – innovationsnetværk for it – det er gratis og vi har syv spændende grupper.

I dem har vi bl.a. fokus på Big Data & Business Intelligence, Future Technologies in Smart Society og Security. Tilmeld dig i dag – eller start med at modtage vores nyhedsbrev.

Kontakt

Innovationskonsulent
Berit Brendborg
CISS, AAU
Tlf.: +45 99 40 88 92
E-mail

 


Gå ikke glip af næste års SummIT

Tilmeld dig InfinIT i dag

Det er gratis.

InfinIT er finansieret af en bevilling fra Styrelsen for Forskning og Uddannelse og drives af et konsortium bestående af:
Alexandra Instituttet . BrainsBusiness . CISS . Datalogisk Institut, Københavns Universitet . DELTA . DTU Compute, Danmarks Tekniske Universitet . Institut for Datalogi, Aarhus Universitet . IT-Universitetet . Knowledge Lab, Syddansk Universitet . Væksthus Hovedstadsregionen . Aalborg Universitet