Du er her: Home Nyheder Strøm på Tråden

Strøm på Tråden

Hvordan får vi nye generationer til at interessere sig for teknologi og naturfag? Og hvordan får vi dem til at forstå, at de selv kan være med til at præge og skabe den verden, de skal leve i? Det er store spørgsmål, som Rikke Koch, der er innovationskonsulent i InfinIT, er i gang med at finde svaret på. 

Rikke Koch er – i samarbejde med Amager Lilleskole – vedat planlægge undervisningsforløbet Strøm på Tråden på tværs af fysik og håndarbejde i skolens 6.-7. klasser til efteråret. Forløbets fokus er, at eleverne gennem arbejdet med it, elektronik og tekstiler skal få større forståelse for de muligheder, der ligger i naturvidenskab, fysik og design:

 - Jeg synes, det er vigtigt, at vi lærer nye generationer, at naturvidenskab ikke bare er for nørder.  Vi skal leve med i nutidens teknologi, og vi skal være med til at præge fremtidens. Det skal ikke kun være ingeniører, der kan udvikle teknologien", siger Rikke Koch.

Den første opgave eleverne får er at lave et interaktivt kræmmerhus, der selv kan fortælle, om det er tomt eller fuldt. Kræmmerhuset indgår i et kit med instruktioner og materialer, som Rikke Koch og to undervisere fra Amager Lilleskole i øjeblikket er ved at færdiggøre.

Kit'et var egentlig skabt til en jule-workshop, Rikke Koch havde planlagt til Infinit's interessegruppe for It og tekstiler i december sidste år. Rikke Koch mente, at et passende arrangement kunne være DIY-julehygge med it og tekstiler:

 - Så os der skriver og taler om det også kunne prøve, hvordan det egentlig er faktisk at designe og lave noget.

Og her opstod konceptet med det interaktive kræmmerhus. Kræmmerhuset har en lysfølsom sensor påsyet indvendigt i bunden, som registrerer lys samt en LED-pære på ydersiden, som både fungerer som pynt og fortæller, når kræmmerhuset er tomt. Når sensoren ikke er dækket af pebernødder, registrerer den lys, hvilket får LED-pæren til at lyse og dermed afsløre, at kræmmerhuset er tomt. Så i princippet er det ikke kun pebernødder, man kan putte i kræmmerhuset, men alt der dækker lyssensoren.

Rikke Koch designede og syede kræmmerhuset og fik hjælp til det elektriske af kollegaen Jerker Hammarberg, der er forsknings- og innovationsingeniør ved Alexandra Instituttet.

 - Jeg lærte meget af at sy kræmmerhuset selv. Normalt står jeg bag koncepter og sætter min lid til dygtige designere og udviklere, men det var meget givtigt at sy det selv. For eksempel fandt jeg ud af, at det tog lidt mere end et par timer at sy", fortæller Rikke Koch.

Og det var netop i denne proces, at idéen til et undervisningsforløb opstod. Undervejs gik det nemlig op for Rikke Koch, hvor komplekst et elektrisk kredsløb kan være, og hvor meget man skal tænke sig om, når man selv skal sætte det sammen med eksempelvis noget tekstilt. Og at det netop er i processen, hvor man har hænderne i materialerne, at forståelsen for både teknologi og tekstil opstår. Det var en ny indgangsvinkel til at skabe interesse for de naturvidenskabelige fag:

 - Eleverne skal først og fremmest lære at anskue fysik, teknologi og design på en ny måde, så både nørderne og de kreative kan være med og lære af hinanden undervejs, siger Rikke Koch.

Målet er, at eleverne selv skal bygge videre på ideerne og se mulighederne ved at arbejde med it, elektronik og tekstil. På sigt skal de også lære at udvikle simple kredsløb.

Projektet starter i oktober og er planlagt til at vare et par uger, hvorefter en evaluering vil vise, om det er et projekt der skal udvikles og som vi vil se mere til i fremtiden.

Hvis du vil snuse til undervisningsmaterialet til Rikke Kochs projekt Strøm på tråden, kan du finde det her.

Kontakt

Innovationskonsulent
Rikke Koch
Alexandra Instituttet
Tlf.: +45 21 26 87 24
E-mail

 

 

 

         
InfinIT er finansieret af en bevilling fra Styrelsen for Forskning og Innovation og drives af et konsortium bestående af:
CISS/Aalborg Universitet . Alexandra Instituttet . DTU Compute/Danmarks Tekniske Universitet . Datalogisk Institut/
Aarhus Universitet . Knowledge Lab/Syddansk Universitet . DELTA . IT-Universitetet